CA | ES | EN

NOTÍCIES

Dilluns, 20 de setembre de 2010

La indústria enfortida per la crisi se cita al Mercat de Música Viva de Vic

Quan avui diumenge la Companyia Elèctrica Dharma presenti el seu treball Els pantalons de Mompou al Teatre L’Atlàntida (19h), el Mercat de Música Viva de Vic (MMVV) tancarà la seva 22a edició amb la certesa de consolidar-se com a cita indiscutible pels professionals del sector. Vic és, en l’actual conjuntura econòmica, un espai de trobada que compta amb la confiança dels promotors, programadors, associacions professionals i agents del sector, els quals han anat al Mercat a la recerca de negoci i amb la perspectiva d’un futur que fomenta la col·laboració entre ells. És en aquesta línia que, el propi MMVV, segueix treballant per desenvolupar propostes de col·laboració i coproducció amb altres fires, festivals i organismes d’aquí i de fora; com és el cas del concert inaugural Transversal, a càrrec de Pedro Javier González, Raúl Rodríguez i Trilok Gurtu, una producció conjunta amb el Festival de la Porta Ferrada; de Safanòria & Brain Damage, amb el Barcelona Acció Musical; de Marduix Teatre & Els solistes de la costa, amb la Fira Mediterrània de Manresa; Quimi Portet & Cesare dell’Anna, o del projecte Terra i Cultura, amb el Festival Acústica de Figueres i Enderrock.

 
Dels prop de 1.000 professionals acreditats (inclosos més de 200 periodistes), més de la meitat han vingut de Catalunya, 250 d’altres territoris de l’estat i uns 150 de l’estranger. Els 40 estands del Pavelló Firal han agrupat més de 50 expositors – enguany moltes empreses compartien espai i costos – i, en aquest context, han presentat la seva oferta unes 400 empreses d’arreu de l’Estat. Un programa d’activitats paral·leles i professionals centrat en temes que marquen l’actualitat del sector – crisi, regulació sectorial i públics - ha generat debat i encontre. El fet que el Mercat durant els darrers anys hagi fomentat l’enllaç amb altres Comunitats Autònomes, apropant entitats i administracions, fa que enguany més professionals independents d’aquestes hagin decidit venir a Vic a cercar negoci, aspecte que posiciona el Mercat com a punt de trobada de primer ordre a nivell de l’Estat i fira de referència.
 
Els 12 escenaris han acollit prop d’un centenar de concerts que congreguen tots els ventalls del panorama musical. Actuacions de noms consolidats de la música, com Cañizares, Muchachito, Juan Perro, Manel Camp, Color Humano, La Troba Kung-Fú, Pi de la Serra, Quimi Portet, Laura Simó, La Carrau, o l’Elèctrica Dharma, artistes de tots els estils, han actuat al costat de valors en auge com The New Raemon, Beth, D’Callaos, Arianna Savall, entre d’altres. El nou mapa d’espais del MMVV, amb la incorporació dels tres escenaris de L’Atlàntida, permet presentar un programa més ordenat que reparteix els diversos públics dels concerts per tota la ciutat i permet conèixer millor els diferents escenaris pel format i contingut que s’hi presenta. 
 
El cap de setmana, les propostes de Juan Perro, divendres, i Quimi Portet & Cesare Dell’anna, dissabte, han exhaurit gairebé totes les entrades a la venda, i les actuacions a la plaça Major i Sucre han congregat més públic de l’habitual. Amb tot, la climatologia, gens favorable la nit de divendres, ha permès que es portin a terme gairebé totes les actuacions. En conjunt, només un 5% dels concerts s’ha suspès per pluja. I els concerts al nou Teatre L’Atlàntida, han garantit les actuacions de pagament, al marge del temps. La mitjana d’ocupació d’aquests concerts ha estat del 75%. “Vic ha lluitat contra la crisi perquè està preparada”, ha afirmat el director artístic del Mercat, Lluís Puig.
 
El Pavelló Firal planta cara a la crisis
 
Al Pavelló Firal, 25 grups han presentat als dos espais de showcases els seus nous treballs als professionals acreditats. Les jornades professionals han comptat amb una assistència satisfactòria de professionals, i han tingut especial interès la primera Trobada Europea de Sales de Música i totes les sessions relacionades amb eines i solucions davant la crisi (promoció 2.0, estratègies de públic, regulació laboral del sector). A més, Vic ha acollit durant els 4 dies de Mercat les habituals trobades i congressos d’ACCES (sales de música en directe) i de la Red de Teatros y Auditorios, així com també les presentacions territorials dels programes de música d’Andalusia, Aragó, Extremadura, Illes Balears o Euskadi.
 
L’escena emergent ha madurat
 
De totes les programacions que complementen el cartell oficial MMVV, segurament InVICtro és la més destacable en termes de progressió. “Grups emergents de qualitat són els que aporten InVictro al MMVV”, segons la seva responsable Eva Vilaró. Des que es va signar el contracte–programa entre l’ICIC de la Generalitat i l’IMPEVIC de l’Ajuntament de Vic, l’objectiu d’aquest cicle era reduir quantitat d’actuacions i guanyar en qualitat. Amb aquesta voluntat i l’aportació en infraestructura tècnica per part del MMVV, aquest veritable off del Mercat s’ha consolidat i atrau l’interès de programadors, managers i públic. “Tot i que la pluja ens ha afectat -només considera una bona assistència de públic a les actuacions. El treball que InVICtro ha fet des de l’estand ha facilitat l’acollida de grups que porten propostes i l’atenció de programadors internacionals interessats en fer intercanvi, en aquest context alternatiu, per poder ser presents a la programació del MMVV. “L’any que ve fem 10 anys i la situació actual de l’InVICtro ens anima a seguir treballant”, ha afirmat Vilaró.
 
 
En el darrer any del contracte-programa que vincula a les administracions amb l’actual model de gestió, la present edició del Mercat és un pas decisiu que apunta a la consolidació dels objectius estratègics fixats: una major internacionalització –en termes d’importació i exportació de la música-; el treball en xarxa i col·laboració amb altres festivals i fires per tal que noves produccions impulsades pel Mercat tinguin vida i puguin girar per arreu; i el rellançament de la indústria a través d’un pavelló firal dinàmic i actiu, on les empreses comencen a treballar en equip. L’aportació de l’Ajuntament de Vic en la present amb el nou Teatre L’Atlàntida, permet a més dibuixar un escenari de qualitat per al gran aparador de la indústria musical catalana.
 
 
 
Declaracions de la roda de premsa de valoració (diumenge, 19 setembre):
 
JOSEP BURGAYA, president de l’ImpeVic i 2on tinent d’Alcalde de Vic:
 
- Les inclemències climatològiques de divendres han afectat menys del que podia semblar el desenvolupament de les actuacions, que s’ha vist compensat per l’afluència massiva de gent el dissabte. La gent va fer seu el MMVV, tan amb les actuacions de L’Atlàntida, com als espais de carrer i, fins i tot, en els habituals escenaris fora de programació.
- L’Atlàntida ha funcionat a ple rendiment i aportant qualitat al Mercat. S’han venut més entrades anticipades per bé que el MMVV ha doblat els concerts de pagament
- Hem viscut molt dinamisme al pavelló firal, amb més de 1.000 professionals. Els expositors han compartit estands però no han deixat de ser-hi. El Mercat ha resistit la crisi.
- L’acord de l’Ajuntament de Vic amb la Generalitat de Catalunya a través del contracte–programa està donant molt bons resultats, sobretot, a favor de la internacionalització.
 
LLUÍS PUIG, director artístic del MMVV:                  
 
- L’Atlàntida ha permès conjugar gèneres en un ventall de música de qualitat i en un equipament que reuneix les condicions adequades. Noms més populars i la gent més nova en el panorama musical han actuat de costat i en el mateix escenari. Altres espais s’han obert a tot tipus de música amb èxit, com la jazz cava que ha acollit propostes de pop, folk o cançó d’autor. Més concerts de pagament, a preus populars, obren el MMVV a nous públics.
- Èxit en les coproduccions del Mercat que aposten per obrir els grups a noves possibilitats, com el concert inaugural, o els de Quimi Portet, Terra i Cultura o el folk–punk dels Safanòria.
- Hi ha neguit per la crisi i retallades de pressupost, però el sector canvia de llenguatge, ara parlem més en plural i menys en singular. Portem anys parlant de la professionalització del sector, de la regulació laboral, i tenim més equipaments, més escoles. Però els canvis de comportament de totes les parts han de ser graduals, progressius. Cal fer un esforç de responsabilitat per trobar sortides als problemes i cohesionar més el sector.
 
 
JOSEP MARIA DUTREN, delegat de música de la Generalitat de Catalunya: 
 
- Aquesta etapa del contracte–programa que acaba el 2011 marcava els objectius a quatre anys. Ara toca fer un balanç d’aquesta etapa, abans del canvi de Govern i coincidint amb el darrer any de contracte-programa. Amb Lluís Puig hem encertat: té criteri, ha propiciat l’equilibri de gèneres i espais, i la seva programació escolta totes les ofertes i manté una bona acollida del públic. Un any més, estem satisfent els objectius del conveni. En aquest marc, hem aconseguit fer unes coproduccions pensades perquè el seu recorregut no acabi al MMVV, substituint el tarannà llatí per l’europeu, sense disminuir la qualitat, fent-les assequibles pels programadors. Tenim una oferta artística per als països europeus, que són el nostre mercat natural.
-  Hem consolidat InVictro, amb una oferta més selecte, en menys espais i amb més qualitat
-  L’acord ja s’ha complert gairebé plenament. El nou Govern haurà de decidir si el Mercat modifica la seva orientació, però si canvia de direcció s’equivocarà.
 
El Mercat de Música Viva de Vic està organitzat per l'Ajuntament de Vic, a través de l’Institut Municipal de Promoció Econòmica de Vic, i pel Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, a través de l’Institut Català d’Indústries Culturals. I compta amb la col·laboració i patrocini del Ministeri de Cultura, la Diputació de Barcelona i l’Institut Ramon Llull, entre d’altres organismes i institucions. El MMVV també compte amb el patrocini d’Estrella Damm.
 

Comparteix aquesta pàgina...